Sztuka prezentacji jest umiejętnością - można się jej nauczyć!

Kluczowy moduł treningu skierowany jest na osobę prezentera i po krótkiej burzy mózgów, przechodzimy do nagrań. Dzięki nagraniom uczestnicy mogą zobaczyć i uświadomić sobie mocne i słabe strony (specyficzny SWOT). Kamera demaskuje zbyt ekspresywną mimikę i gestykulację lub jej brak, pozwala usłyszeć wszelkie negatywne werbalne nawyki (wokalizowanie pauz, chrząknięcia, przerywniki). Wiele osób jest też zaskoczonych, że „tak dobrze się prezentują”, dużym odkryciem jest, że „nie widać tak bardzo jak się denerwuję”. To pozytywnie zmienia samoocenę! Zatem…
Po solidnej dawce wiedzy jest czas i miejsce na kolejne nagraniami oraz podsumowanie nabytych czy też udoskonalonych umiejętności autoprezentacyjnych. To niezwykle ważny element w procesie uczenia się osób dorosłych, aby stworzyć platformę do wykazania się nowymi umiejętnościami - a z mojego trenerskiego doświadczenia wiem, że już w trakcie drugiego nagrania zmiana zachowań prezentacyjnych jest ogromna. Uczestnicy bardzo szybko eliminują niekorzystne zachowania autoprezentacyjne. Szczególnie wyraźna zmiana obserwowana jest na poziomie zachowań niewerbalnych - gestykulacji, ułożenia rąk, postawy ciała, sposobu poruszania się oraz intonacji głosu, tempa mówienia, wokalizowania pauz.
Po zaopiekowaniu się osobą prezentera warto przyjrzeć się samej prezentacji, jej strukturze i zasadach. To moment na zwrócenie uwagi na sposób przekazywania treści oraz samą treść wystąpienia.
który powiedział "Gdybym miał 9 godzin na ścięcie drzewa 6 przeznaczyłbym na ostrzenie siekiery”, – czyli przygotowanie i stres…, o co możemy zadbać na etapie przygotowania się do prezentacji, do czego potrzebny jest nam stres?
dzięki którym można (i należy) uatrakcyjnić swoje wystąpienie, aby być bardziej przekonującym i skutecznie trafiać do odbiorców, czyli zasady budowy slajdów MS PowerPoint, materiały, rekwizyty, sprzęt i inne pomoce wspierające przekaz, słowa wzmacniające przekaz, słowa osłabiające przekaz, gwara branżowa, korzyści, argumenty, cytaty, badania, autorytety, przykłady, analogie, metafory, "historie z życia wzięte" …
Próba Generalna to pokaz rzeczywistych zawodowych prezentacji, które uczestnicy prowadzą, na co dzień lub, do których się przygotowują. W trakcie tego modułu szkoleniowego uczestnicy prezentują własne 10-15 minutowe prezentacje zawodowe, które są nagrywane kamerą video i omawiane zarówno przez trenerów prowadzących jak i współuczestników. Warto, aby ten kulminacyjny moment szkolenia odbył się w terminie późniejszym, np. tydzień od szkolenia, tak by uczestnicy mieli możliwość zastosować wszystkie informacje usłyszane, zaobserwowane i przećwiczone w trakcie warsztatów, zarówno te dotyczące techniki autoprezentacji, jak i budowy slajdów, operowania korzyściami, rekwizytów.
Pierwsze słowa uczestników jeszcze w trakcie wchodzenia na salę: „My nie chcemy kamery”, „Po co ta kamera?”, „Czy nie można bez kamery?”.
Ostatnie słowa uczestników szkolenia: „To super, że mogłam zobaczyć jak się prezentuję”, „Tyle lat prowadzę szkolenia, a dopiero teraz zobaczyłem jak się zachowuje na sali.”, „Najbardziej podobała mi się praca z kamerą”, „Dzięki kamerze miałam możliwość spojrzenia na siebie z pozycji obserwatora, poznania opinii innych”, „Najcenniejsza była analiza konkretnych błędów podczas pracy z kamerą.”
Zródło: Grupa LinguaJob.pl